Alfredo Passos

Alfredo Passos, Professor Doutor (Administração), é Partner da Atelier Brasil, empresa pioneira na prestação de serviços de Inteligência Competitiva e Estratégia.

Primeiro Profissional da América Latina a receber o SCIP Catalyst Award da Strategic and Competitive Intelligence Professionals – SCIP, USA, pela contribuição a área de Inteligência Competitiva no Brasil.

Com mais de 25 anos de experiência acadêmica, apresenta suas pesquisas, publicações metodologia e livros, para executivos das 500 maiores empresas do Brasil, listadas pelo anuário Melhores e Maiores (Exame), através de projetos de consultoria, treinamento e desenvolvimento, para empresas do setor público e privado.

Citado regularmente em importantes veículos nacionais e internacionais, como especialista em Inteligência Competitiva.

É coordenador do Grupo de Excelência em Inteligência Competitiva (GEIC) do Conselho Regional de Administração de São Paulo (CRA-SP).

É autor e coautor de doze livros, entre os quais estão Inteligência de Mercado e Competitividade, Aplicações de Marketing, Inteligência Competitiva em tempos de crise: conquistar e manter clientes no Brasil e em Portugal, Empresa familiar: ônus e bônus da família empresária, Tesarac: o livro da inteligência competitiva, Homem no Fogão e Mulher na Gestão, Inteligência competitiva para pequenas e médias empresas e Inteligência competitiva: como fazer IC acontecer na sua empresa.

Sistema currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1730272937177501.

Alfredo Passos, Professor Doutor (Administração), é CEO do Atelier Brasil, empresa pioneira na prestação de serviços de Inteligência Competitiva, Estratégia e Marketing.

Primeiro Profissional da América Latina a receber o SCIP Catalyst Award da Strategic and Competitive Intelligence Professionals – SCIP, USA, pela contribuição a área de Inteligência Competitiva no Brasil.

Com mais de 25 anos de experiência acadêmica, apresenta suas pesquisas, publicações metodologia e livros, para executivos das 500 maiores empresas do Brasil, listadas pelo anuário Melhores e Maiores (Exame), através de projetos de consultoria, treinamento e desenvolvimento, para empresas do setor público e privado.

Citado regularmente em importantes veículos nacionais e internacionais, como especialista em Inteligência Competitiva.

Autor de 7 livros; articulista de jornais, revistas e portais na Internet, é pesquisador regular de assuntos ligados a Inteligência (Empresarial) e Competitividade para programas de treinamento presenciais e de EAD (Educação a Distância).

É editor-chefe da Revista Inteligência Competitiva, publicação acadêmica voltada a apresentação do “estado da arte”, nesse assunto, Board Member- Journal of Intelligence Studies in Business e Conselheiro da Rede Prestige (Açores).

Alfredo Passos, Professor Doutor (Administração), é CEO do Atelier Brasil, empresa pioneira na prestação de serviços de Inteligência Competitiva, Estratégia e Marketing.

Primeiro Profissional da América Latina a receber o SCIP Catalyst Award da Strategic and Competitive Intelligence Professionals – SCIP, USA, pela contribuição a área de Inteligência Competitiva no Brasil.

Com mais de 25 anos de experiência acadêmica, apresenta suas pesquisas, publicações metodologia e livros, para executivos das 500 maiores empresas do Brasil, listadas pelo anuário Melhores e Maiores (Exame), através de projetos de consultoria, treinamento e desenvolvimento, para empresas do setor público e privado.

Citado regularmente em importantes veículos nacionais e internacionais, como especialista em Inteligência Competitiva.

Autor de 7 livros; articulista de jornais, revistas e portais na Internet, é pesquisador regular de assuntos ligados a Inteligência (Empresarial) e Competitividade para programas de treinamento presenciais e de EAD (Educação a Distância).

É editor-chefe da Revista Inteligência Competitiva, publicação acadêmica voltada a apresentação do “estado da arte”, nesse assunto, Board Member- Journal of Intelligence Studies in Business e Conselheiro da Rede Prestige (Açores).

. Passos is an expert in competitive intelligence and has been providing clients with time-based strategic competitive intelligence for many years. His primary areas of expertise include strategy, competition, consumer behavior, and marketing.

Mr. Passos (Knowledge Management Company) client list includes over 80 of the Top 100 companies in Brazil. He has consulted to companies in a wide variety of industries, including financial services, high tech, and luxury goods.

He conducts and manages intelligence projects that support the Client’s strategic goals regarding the legal marketplace, competitors and client initiatives.

Mr. Passos is responsible for working with business units to conceptualize, design, and execute competitive and market intelligence studies to better understand the company’s position in the marketplace and to identify new product or service opportunities.

He provides data, information, intelligence and insight on targeted markets for marketing, sales, business development, project management, R&D and manufacturing to support strategic planning.

Also he provides input to Directors, VP´s, and CEO´s regarding vendor performance, business unit objective setting and research needs, and feedback regarding functional supervision of analysts.

Mr. Passos is also Competitive Intelligence Professor (ESPM), and has presented many seminars in Brazil. He is also a frequent speaker at industry and professional associations, including ESPM, American Chamber of Commerce, Society of Competitive Intelligence Professionals, International Business Communications, Internews Seminários e Eventos, FGV and PUCRS.

Passos is a pioneer and recognized thought leader in the field of competitive intelligence in Brazil. He is member of The Society of Competitive Intelligence Professionals – SCIP and International Association for Intelligence Education (IAFIE).

Achievements and Awards

He is the first professional in Latin America to receive the SCIP Catalyst Award.

Passos has the skills at the core of competitive intelligence: the ability to collect intelligence from human sources (internal or external), the ability to synthesize (rather than just analyze), and the ability to derive implications, and identify the appropriate actions for the company´s client.

Prior to his own firm, Knowledge Management Company, Mr. Passos was with EDS Latin America and Saint-Gobain,the world leader in the habitat and construction markets, designs, manufactures and distributes building materials.

He has background to include previous supervisory responsibility and international experience in Latin America, broad knowledge and experience with the information technology used for searching, delivering and sharing of information and intelligence as well as building and maintaining competitor, and technology landscapes.

Mr. Passos is familiarity with major data collection and analysis techniques, including ability to define business questions, generate hypotheses, design research approaches and instruments, interview, and perform secondary research. He is highest commitment to undertaking CI in accordance with applicable laws and a corporate code of conduct, and strong relationship management and influencing skills and comfort working with cross-functional teams.

Also he has excellent oral and written communication skills, fluent in Spanish, English and Portuguese, besides the ability to travel domestically and internationally.

Education

Mr. Passos holds a Master and bachelor’s degree in Business and Marketing.

Passos ´twitter address is http://twitter.com/apassoskmc

Alfredo Passos

Partner da Atelier Brasil, Competitive Intelligence Professional, autor: A VIRADA – Programa de Aceleração de Vendas – PAV, metodologia exclusiva da Atelier Brasil Serviços e Soluções.

Mais sobre como IC pode beneficiar sua empresa em www.atelierbrasil.eco.br

Let’s connect